Forum Replies Created

  • Author
    Posts
    • #17930
      Erin Gergs
      Participant

      <p style=”text-align: right;”>أوجه الشبه
      جميعها تهدف لتحسين جودة التعليم.
      تركّز على التخطيط المسبق والتنظيم.
      تضع المتعلم ونتائج التعلم في قلب العملية التعليمية
      أوجه الاختلاف:
      ADDIE: إطار عام وخطواته متسلسلة (تحليل–تصميم–تطوير–تنفيذ–تقويم)
      ASSURE: يركّز على دمج التكنولوجيا وخصائص المتعلم داخل الصف.
      UbD: يبدأ من الأهداف النهائية والفهم العميق، ثم يُبنى التدريس بالعكس</p>

      • This reply was modified 1 month ago by Erin Gergs.
      • This reply was modified 1 month ago by Erin Gergs.
      • This reply was modified 1 month ago by Erin Gergs.
    • #17826
      Erin Gergs
      Participant

      <p style=”text-align: right;”> بعد ما اطلعت على النماذج ال ثلاثة </p>
      <p style=”text-align: right;”>(ADDIE – ASSURE – UbD) لقيت إنها كلها بتشترك في هدف واحد وهو تنظيم عملية التعليم والتعلم بشكل مخطط يراعي الطالب ويحقق الأهداف لكن كل نموذج له تركيزه </p>
      <p style=”text-align: right;”> ADDIE بيديني خطوات عامة وواضحة (تحليل، تصميم، تطوير، تنفيذ، تقويم) أقدر أطبّقها في أي درس
       ASSURE بيركز أكتر على دمج الوسائل التعليمية والتكنولوجيا داخل الدرس
       UbD بيشدني لأنه يبدأ من الهدف النهائي (ماذا أريد أن يتعلمه الطالب فعلا) ثم أرجع للخلف في التخطيط
      بالنسبة لي كمعلمة، أكتر نموذج بحس إنه مفيد هو UbD، لأنه بيخليني أبص للدرس من منظور “المغزى والمعنى” مش مجرد أنشطة، وده بيساعد طلابي في الفنون يربطوا بين العمل الفني والمعنى اللي وراه خاصا ان الفن اللى بدرسه هو فنون وعلاج بالفن للنفس و المشاعر و بهدف منه تفريغ النفس عن طريق الرسم و الخطوط والالوان و المساحات و احيانا الكتابات</p>

    • #17806
      Erin Gergs
      Participant

       

    • #17803
      Erin Gergs
      Participant

      🎨 “كمُعلمة فنون و علاج بالفن  بشوف إن التصميم التعليمي بيفيدني جدًا، لأنه بيساعدني أرتب خطوات الدرس بشكل واضح من أول تحديد الهدف لحد اختيار الأنشطة والأدوات. وده بيخلي الحصة مش مجرد تنفيذ عمل فني، لكن رحلة منظمة الطلاب فيها بيكتشفوا، يجربوا، ويبدعوا. التصميم التعليمي كأنه إطار ينظم الإبداع بدل ما يقيده

      • This reply was modified 1 month ago by Erin Gergs.
    • #17821
      Erin Gergs
      Participant

      <p style=”text-align: right;”>
       بعد ما اطلعت على النماذج الثلاثة (ADDIE – ASSURE – UbD) لقيت إنها كلها بتشترك في هدف واحد وهو تنظيم عملية التعليم والتعلم بشكل مخطط يراعي الطالب ويحقق الأهداف لكن كل نموذج له تركيزه 
       ADDIE بيديني خطوات عامة وواضحة (تحليل، تصميم، تطوير، تنفيذ، تقويم) أقدر أطبّقها في أي درس
       ASSURE بيركز أكتر على دمج الوسائل التعليمية والتكنولوجيا داخل الدرس
       UbD بيشدني لأنه يبدأ من الهدف النهائي (ماذا أريد أن يتعلمه الطالب فعلا) ثم أرجع للخلف في التخطيط
      بالنسبة لي كمعلمة، أكتر نموذج بحس إنه مفيد هو UbD، لأنه بيخليني أبص للدرس من منظور “المغزى والمعنى” مش مجرد أنشطة، وده بيساعد طلابي في الفنون يربطوا بين العمل الفني والمعنى اللي وراه خاصا ان الفن اللى بدرسه هو فنون وعلاج بالفن للنفس و المشاعر و بهدف منه تفريغ النفس عن طريق الرسم و الخطوط والالوان و المساحات و احيانا الكتابات </p>

      • This reply was modified 1 month ago by Erin Gergs.
      • This reply was modified 1 month ago by Erin Gergs.
    • #17816
      Erin Gergs
      Participant

      عن طريق التنظيم و تتبع المراحل لتحقيق الهدف

    • #17805
      Erin Gergs
      Participant

      عن طريق التنظيم لمراحل التعليم من بدابة تحليلها لحد ما نوصل للتقيم و المراحل اللى بنمرر بيها هى اللى بتاعدنا نوصل للهدف المطلوب

    • #17801
      Erin Gergs
      Participant

      هى فعلا خطه منظمه و ناجحه لمسيره تعليميه محققه لهدفنا خاصا ان احنا مواد تعليميه ترفهيه عميقه تستهدف الاحساس ة المشاعر و الحواس كلها

User Balance 0 / Points
Newbie

User Badges

Media