Forum Replies Created
-
AuthorPosts
-
-
August 31, 2025 at 10:35 pm #17930
Erin Gergs
Participant<p style=”text-align: right;”>أوجه الشبه
جميعها تهدف لتحسين جودة التعليم.
تركّز على التخطيط المسبق والتنظيم.
تضع المتعلم ونتائج التعلم في قلب العملية التعليمية
أوجه الاختلاف:
ADDIE: إطار عام وخطواته متسلسلة (تحليل–تصميم–تطوير–تنفيذ–تقويم)
ASSURE: يركّز على دمج التكنولوجيا وخصائص المتعلم داخل الصف.
UbD: يبدأ من الأهداف النهائية والفهم العميق، ثم يُبنى التدريس بالعكس</p>-
This reply was modified 1 month ago by
Erin Gergs.
-
This reply was modified 1 month ago by
Erin Gergs.
-
This reply was modified 1 month ago by
Erin Gergs.
-
This reply was modified 1 month ago by
-
August 29, 2025 at 2:42 pm #17826
Erin Gergs
Participant<p style=”text-align: right;”> بعد ما اطلعت على النماذج ال ثلاثة </p>
<p style=”text-align: right;”>(ADDIE – ASSURE – UbD) لقيت إنها كلها بتشترك في هدف واحد وهو تنظيم عملية التعليم والتعلم بشكل مخطط يراعي الطالب ويحقق الأهداف لكن كل نموذج له تركيزه </p>
<p style=”text-align: right;”> ADDIE بيديني خطوات عامة وواضحة (تحليل، تصميم، تطوير، تنفيذ، تقويم) أقدر أطبّقها في أي درس
ASSURE بيركز أكتر على دمج الوسائل التعليمية والتكنولوجيا داخل الدرس
UbD بيشدني لأنه يبدأ من الهدف النهائي (ماذا أريد أن يتعلمه الطالب فعلا) ثم أرجع للخلف في التخطيط
بالنسبة لي كمعلمة، أكتر نموذج بحس إنه مفيد هو UbD، لأنه بيخليني أبص للدرس من منظور “المغزى والمعنى” مش مجرد أنشطة، وده بيساعد طلابي في الفنون يربطوا بين العمل الفني والمعنى اللي وراه خاصا ان الفن اللى بدرسه هو فنون وعلاج بالفن للنفس و المشاعر و بهدف منه تفريغ النفس عن طريق الرسم و الخطوط والالوان و المساحات و احيانا الكتابات</p> -
August 29, 2025 at 2:12 pm #17806
Erin Gergs
Participant -
August 29, 2025 at 2:05 pm #17803
Erin Gergs
Participant🎨 “كمُعلمة فنون و علاج بالفن بشوف إن التصميم التعليمي بيفيدني جدًا، لأنه بيساعدني أرتب خطوات الدرس بشكل واضح من أول تحديد الهدف لحد اختيار الأنشطة والأدوات. وده بيخلي الحصة مش مجرد تنفيذ عمل فني، لكن رحلة منظمة الطلاب فيها بيكتشفوا، يجربوا، ويبدعوا. التصميم التعليمي كأنه إطار ينظم الإبداع بدل ما يقيده
-
This reply was modified 1 month ago by
Erin Gergs.
-
This reply was modified 1 month ago by
-
August 29, 2025 at 2:38 pm #17821
Erin Gergs
Participant<p style=”text-align: right;”>
بعد ما اطلعت على النماذج الثلاثة (ADDIE – ASSURE – UbD) لقيت إنها كلها بتشترك في هدف واحد وهو تنظيم عملية التعليم والتعلم بشكل مخطط يراعي الطالب ويحقق الأهداف لكن كل نموذج له تركيزه
ADDIE بيديني خطوات عامة وواضحة (تحليل، تصميم، تطوير، تنفيذ، تقويم) أقدر أطبّقها في أي درس
ASSURE بيركز أكتر على دمج الوسائل التعليمية والتكنولوجيا داخل الدرس
UbD بيشدني لأنه يبدأ من الهدف النهائي (ماذا أريد أن يتعلمه الطالب فعلا) ثم أرجع للخلف في التخطيط
بالنسبة لي كمعلمة، أكتر نموذج بحس إنه مفيد هو UbD، لأنه بيخليني أبص للدرس من منظور “المغزى والمعنى” مش مجرد أنشطة، وده بيساعد طلابي في الفنون يربطوا بين العمل الفني والمعنى اللي وراه خاصا ان الفن اللى بدرسه هو فنون وعلاج بالفن للنفس و المشاعر و بهدف منه تفريغ النفس عن طريق الرسم و الخطوط والالوان و المساحات و احيانا الكتابات </p>-
This reply was modified 1 month ago by
Erin Gergs.
-
This reply was modified 1 month ago by
Erin Gergs.
-
This reply was modified 1 month ago by
-
August 29, 2025 at 2:27 pm #17816
Erin Gergs
Participantعن طريق التنظيم و تتبع المراحل لتحقيق الهدف
-
August 29, 2025 at 2:08 pm #17805
Erin Gergs
Participantعن طريق التنظيم لمراحل التعليم من بدابة تحليلها لحد ما نوصل للتقيم و المراحل اللى بنمرر بيها هى اللى بتاعدنا نوصل للهدف المطلوب
-
August 29, 2025 at 1:59 pm #17801
Erin Gergs
Participantهى فعلا خطه منظمه و ناجحه لمسيره تعليميه محققه لهدفنا خاصا ان احنا مواد تعليميه ترفهيه عميقه تستهدف الاحساس ة المشاعر و الحواس كلها
-
-
AuthorPosts